
Kære Ignazio Paterno. Mit navn er Lene Gammelgaard og jeg er den første skandinaviske kvinde, der besteg Everest den 10. maj 1996.
Jeg nævner Everest for forhåbentlig, at få din opmærksomhed. Og vække din nysgerrighed til at læse disse Brain-storm-ideer for at forbedre Lidl’s brand, forretnings strategi og bidrag til CSR og SDG – mål for bæredygtigheds udvikling. Som en integreret del af Lidls forretnings udvikling – at skille sig ud og blive fremragende.
Jeg håber, at denne mail finder vej til de rigtige mennesker, der overvejer, hvad de skal innovere for at sikre en bedre Lidl Fremtid.
Jeg nyder virkelig Lidl – og i går omkring 18.30 handlede jeg i Lidl i Korsør i Danmark.
Jeg observerede – og blev inspireret til at innovere Lidl Branding forretnings-strategi THE EVEREST WAY – til at gennemføre det, der aldrig er opnået før.
En vagt stod foran indgangen – det gjorde mig nysgerrig – og jeg spurgte hvorfor. Og blev oplyst. Lidl ligger tæt på et fleretages boligområde – med borgere med lav indkomst. Hvilket jo er hvad der driver Lidl’s forretning.
Nogle af de unge fra området bruger for meget tid i butikken og hjælper også sig selv til nogle af varerne indenfor.
Mens jeg betalte – observerede jeg en frustreret ung salgshjælp – der ville jage “uromagerne” ud af butikken, for at kunne udføre sit arbejde ordentligt.
DENNE SITUATION inspirerede mig hele vejen til at skrive dette indlæg med fokus på FORRETNINGS UDVIKLING.
Ville det gavne Lidl på længere sigt – at blive en del af løsningen?
AT INNOVERE EN LØSNING – for at opnå noget, der aldrig er blevet gennemført før?
Hvorfor ikke dedikere en brøkdel af resultatet til at bygge udendørs skaterpark på parkeringspladserne, hvor Lidl oplever problemer, fordi det er en lavprisforretning?
Så lokale “børn” har et sted at samles og opleve et indbydende respekt fremelskende miljø? Måske som en start – invitere børnene til en brain-storm FORRETNINGS UDVIKLING sammenkomst ???? Og tage dem med på råd???
Hvorfor ikke placere en gade-køkken i en container ved skater parken eller hvad der er mere brug for?

Hvorfor ikke donere ”For godt til at gå til spilde mad til container køkkenet” – børnene lærer måske at lave mad og i det mindste få 1 OK måltid om dagen. De lærer måske med tiden at blive stolte over deres etniske herkomst – hvis Lidl en gang om måneden? donerer mad med overskredet sidste salgs dato, der kan tilberedes til forskellige landes, traditionelle måltider – af de lokale – så alle Lidls kunder kan smage?
Der kan være mennesker i området, der ville drage fordel af at donere deres fritid til at hjælpe – med deres specielle færdigheder. Reparationer, hjælp til skolearbejde – hvad ???? Måske levere den mad – der alligevel kastes i containere til virkelig trængende familier ???
Hvorfor ikke oprette et program, hvor disse børn over tid lærer at drive parken / køkkenet selv? Måske endda invitere deres mødre til at lære dem, hvordan man laver traditionelle retter?
Hvorfor ikke innovere en FORRETNINGS UDVIKLING “test case” og ansætte “Kids” til at være fortalere for dette koncept i andre byer? Det skal konstrueres med inspiration til SOS-børnebyer, såvel som det amerikanske 12-trins-program, hvor det er ungdommen, der forårsager problemerne, der kører showet. Ingen “eksperter, socialarbejdere” osv.
Bare tænk på, hvordan Lidl ville drage fordel på længere sigt.
Færre negative virkninger fra og for de mennesker, der bor i nærområdet.
Et unikt HUMAN BRAND, især hvis Lidl bruger temaet som et gennemgående fokus i bredere reklame kampagner.
En ægte livs chance for børn uden fremtid. Oftere end ikke – giver denne form for hjælpende hånd – netop det, der kræves for at transformerer mennesker til at blive selvkørende.
For medarbejdere hos Lidl – ville dette gøre det tryggere at gå på arbejde, være en grund til at føle sig stolt og bidrage til en bedre organisations kultur.
Hvad ville investeringen være – og hvad kunne ROI over tid blive?
Vi står over for stigende krav til virksomhedernes sociale ansvar samt reduktion af madspild, og jeg er en lidenskabelig accelerator for implementering af bæredygtighed som forretnings STRATEGIEN.
Og i går aftes blev jeg virkelig inspireret til FORRETNINGS UDVIKLING af Lidl og den uroskabende lokale ungdom, der hænger ud – i og omkring Lidl i deres fritid.
NETTO var en af mine største sponsorer for Everest, og jeg har arbejdet med NETTO i forskellige processer, da Mads Kragh var administrerende direktør. Jeg er også medstifter af narkobehandlingscentre og udendørs programmer – alt sammen med det formål at installere selvansvar og livsændring hos enkeltpersoner.
Jeg har arbejdet med at udvikle metoder til at mobilisere mennesker til at overskride begrænsningerne i mere end 25 år.
For mere info www.lenegammelgaard.dk
Jeg håber inderligt, at mine ord kan bidrage til Lidls FORRETNINGS UDVIKLING og ville naturligvis glæde mig over at hjælpe om nødvendigt.
Med dedikerede hilsner