Fiasko – Modet til at fejle: Trin 5 af TOP Ledelses Færdigheder

 

Fiasko – Modet til at fejle: Trin 5 af TOP Ledelses Færdigheder

“Jeg har ikke fejlet, jeg har lige fundet 10.000 måder, der ikke fungerer”

Thomas Edison

Risikovillighed er forudsætningen for innovation.
Fiasko og Fejl er en del af den innovative proces.
Risiko for fiasko, når du handler for tiltag til fremtiden, er en del af livs vævet.
Ledere, der virkelig gør en forskel i andres og verdens udvikling, er autentiske mennesker.

De laver fejl, brænder ud og har ikke alle svarene på daglige eller fremtidige problemer.

Enhver medarbejder danner deres egen dom over de ledere, der har ansvar for organisationen i deres arbejdstid.
Ledere bliver dagligt vurderet af de mennesker, de leder eller forsøger at lede.
Ledere skal fortjene tillid og engagement. De udvikler tillid gennem at være værd at stole på – over tid.
En demagogisk leder kan forføre med grandiøse – urealistiske løfter. Magnificiente, forførende scenarier – som vi desperat vil tro på, som et middel til at undslippe problemerne i vores egen eksistens.

Intet forfører mere – og skaber dybere desillusionering end store visioner leveret af et megalomanisk demagogisk individ.

DE HOLDER ALDRIG OVER TID !!!

Ledere, som frigør uudnyttet potentiale hos mennesker – lever selv formålet med virksomheden eller bevægelsen.

De skaber det centrale formål, som virksomheden udvikler sig igennem.

Jo højere en leder klatrer på den hierarkiske magt stige, desto mere er der en tendens til at tilbageholde kritik eller ærlighed fra den person med magt. Strategisk beskyttelse af ens egne interesser.

Manglende åbenhed skader det overordnede formål for alle involverede. Over tid er risiciene, at den svækkede åbenhed fører til den potentielle fiasko for ledere, som ikke længere opfatter virkeligheden eller sig selv som de er.

Det er afgørende for lederens og selskabets langsigtede overlevelse, at medarbejderne oplever en ægte åbenhed, at det er positivt at give feedback til ledelsen. Ledere nyder godt af at være ydmyge og modige nok til virkelig at lytte til, hvad der foregår under ledelsesniveauet.

Ofte har medarbejderne løsningerne på de fleste udfordringer, hvis kun topledelsen er opmærksom og inviterer ubesvaret deling af indsigt. Samt anerkender og implementere de foreslåede løsninger.

Lær af fejl. Genopfind fremadrettede strategier – baseret på erfaringer fra hvad der ikke fungerede.

Invester i risikovillighed, herunder ydmyghed, at vi alle er mennesker, der vil mislykkes, når vi skrider frem.

Lad aldrig fiasko aflede dit fokus med at forfølge dit kerne formål.

Gennem hårdt vundne indsigter – opstår innovation …….

Tagged under:

Show Buttons
Hide Buttons